Thursday, April 8, 2010

Tragisk...?

Nå sitter jeg og følger en tragedie på kloss hold , via TV´n , men likevel.
I januar var det São Paulo som druknet, nå er det Rio. Det er umulig å måle menneskelig tragedie opp mot hverandre. Man kan nevne Haiti, som er et av de fattigste land i værden og at tragedien der rammet de som hadde minst og en infrastruktur full av sprekker falt sammen. Moder Jord er dritt lei oss og nå skjer det samme i Brasil , i mye mindre målestokk vel å merker, men da igjen , hvordan måle...
Dette landet har alle de ressursene en struktur som vil og bør ungå dette krever. Ungå at hele åssider med hus på størelse med tippekjosker, raser ned og folk blir begravet levende. Hus som ikke burde vært bygget der i det hele tatt. Dette er de som har minimalt av det som skal til for å overleve og mindre. De som aldri kommer til bo noe annet sted enn i Favelaen. Urørt , er selvfølgelig jeg , naboen som har fetere bil enn meg, naboen hans som har eget hus ved havet og naboen hans som tar helikopter til jobben (São Paulo er den byen i værden som har mest privat helikoptertrafikk). Ukontrolert befolkningsvekst i et land som Haiti med påfølgende vaklende infrastruktur kan til en viss grad forsvares. Men ikke her. Forskjellen mellom ekstrem rikdom og ekstrem fattigdom er påfallende. Og når hele landet for noen uker siden fikk presentert på tv en video av en høystående politiker som tar imot bestikkelser i form av seddelbunker som han stikker ned i sokken, kan man jo lett tenke at alt håp er ute. Brasilianere betaler prosentvis mer skatt enn vi gjør i Norge. Nå er dette bare min helt uproffesjonelle mening om saken. Jeg har sutra mye om småting hjemme, og i forhold til det føler jeg meg litt dum nå. Det er deilig å være norsk !

1 comment:

  1. Ja, det er veldig deilig å være norsk....
    Bra for deg, ikke sant?
    xx

    ReplyDelete